POLIEDRES I SUPERFÍCIES EN L’ART I LA NATURA

Guia de l’alumnat

 

Fer geometria és conèixer l’espai i pensar-lo matemàticament, investigar per descobrir-ne algunes lleis

 i aplicar-les a resoldre situacions.

Maria Antònia Canals

 

Una de les unitats de l’ensenyança de les matemàtiques de tercer d’ESO és l’estudi dels cossos en l’espai.

 

El treball està format per unes pàgines web que ens donen informació sobre poliedres i superfícies.

 

Els poliedres estudiats són els platònics i els arquimedians. De cadascum d’ells, s’informa sobre l’àrea, el volum, el nombre de cares, vèrtexs i arestes, així com els radis de les esferes circumscrita i inscrita al poliedre.

 

De les superfícies donem la fórmula de la seua equació.

 

L’observació pot ser considerada com l’inici de l’exploració de l’espai i necessitem conrear-la.

L’aprenentatge de la geometria es realitza inicialment i principalment amb l’observació i la pròpia experiència.

Estem envoltats de cossos geomètrics (gots, poals, caixes, neumàtics,...) també de formes de la natura que tenen relació amb la geometria (molècules, mol·luscs,...), també hi ha una forta relació entre la geometria, l’art i l’arquitectura.

Les arts plàstiques han manllevat a la geometria les seues superfícies. Artistes plàstics que les han utilitzades són: Alfaro, Roelfs, Oteiza,...

Arquitectes que també han estat influenciats per la geometria de les superfícies són: Gaudí, Calatrava, Candela,...

 

Les pàgines web del treball inclouen applets JavaView que permeten manipular poliedres i superfícies. Acompanyen els applets fotografies amb formes de l’entorn quotidià i l’art.

 

 

Funcionament dels applets JavaView

Girar

Botó esquerre del ratolí

Apropar-Allunyar

Tecla s

Traslladar

Tecla t

Iniciar rotació

Tecla w

Parar rotació

Tecla q

Reset(tornar a l’inici)

Tecla r

Menú desplegable

Botó dret del ratolí

 

Proveu el funcionament en l’applet anterior

 

Les activitats que proposem van en el sentit de conéixer propietats geomètriques dels poliedres i les superfícies.

 

En cadascun dels poliedres estudiats (platònics i semiregulars) afegim un document pdf que inclou el desenvolupament pla del poliedre per tal de poder-lo construir amb cartolina i estudiar les propietats.

És interessant que els construïu, prèviament compteu el nombre de cares i els tipus de cares.

Una vegada construïts compteu el nombre de vèrtexs i el seu índex (nombre de cares que concorren en el vèrtex), també compteu el nombre d’arestes.

Noteu que compleixen la fórmula d’Euler (Cares+Vèrtexs=Arestes+2).

L’apartat d’activitats consta de 6 pràctiques.

Les activitats 1 a 5, són pràctiques de reconeixement de poliedres i les seues propietats.

L’activitat 6 és la més lúdica, és la construcció del joc Cub Soma.

 

El treball disposa d’un glossari de termes, així com unes adreçes externes sobre poliedres i superfícies.

 

INICI

 

Aquestes pàgines necessiten tenir instal·lat JAVA i el lector ACROBAT READER de fitxers pdf